SUBJECT

Title

Educational Psychology and Pedagogy

Type of instruction

practical

Level

master

Part of degree program
Credits

4

Recommended in

Semester 2

Typically offered in

Spring semester

Course description

Aim of the course:

The main aim of the course is the understanding of the most important psychological theories relevant to the processes of everyday teaching and learning in the school.

Learning outcome, competences

knowledge:

  • has got an overview on the details of the scientific theoretical problems of psychology; has got an insight into the historical development of the science; is able to realise procedure-like correlations
  • has got a thorough knowledge of a special, personally selected field or topic;

attitude:

  • uses the knowledge of their special field to comprehend the present sociological changes.
  • is open to an interdisciplinary approach of their field of science.

skills:

  • is able to form necessary and relevant question to examine psychological phenomena, to

collect and process data using the scientific methods of psychology

  • is able to carry out independent examination of data and to reveal new correlations;

Content of the course

Topics of the course

  • Pedagogical psychological theories and alternative pedagogical programmes
  • Factors influencing, theories explaining success and failure at school. The impact of school load and exhaustion on achievement.
  • Motivation in education: theories
  • Challenges of the teaching profession: expectancies, fear, success and
  • Integration and differentiation in the classroom, regulating the learning process
  • Classroom management
  • Structuring the classroom, teaching methods

Learning activities, learning methods

  • Group project, presentation
  • Interactive, activity-based seminar work

Evaluation of outcomes

Learning requirements, mode of evaluation, criteria of evaluation:

requirements

  • Group project with presentation
  • Semi-structured interview with a teacher, paper
  • Visiting a lesson, paper

mode of evaluation: practical mark

criteria of evaluation:

  • Relating theory and practice: standard of analysis
  • Relevance of the material collected during project
  • Professional presentation of knowledge
Readings

Compulsory reading list

  • Báthory, Z. (1992) Tanulók, iskolák - különbségek. Tankönyvkiadó, Bp. (kijelölt részek)
  • Carlgren, F., (1992) Szabadságra nevelés, Török S. Waldorf-pedagógiai alapítvány Bp.
  • Dweck, Carol S. (2015) Szemléletváltás – A siker új pszichológiája. HVG Könyvek Kiadó.
  • Holt, J. (1991) Az iskolai kudarcok, Gondolat
  • Nickel,H. (1985) A pedagógus-tanuló kapcsolat az újabb kutatások szempontjából In: Ormai V. (szerk.) Neveléslélektani. Szgy. V. 113-128. TK.
  • N. Kollár, K., Szabó, É. (szerk.)(2004) Pszichológia pedagógusoknak. Osiris, Budapest.
  • Pajor, G. (2016): „Gyorsabban, magasabbra, bátrabban: De hogyan?” Teljesítménymotivációiskolai környezetben. Iskolapszichológia 34. Eötvös Kiadó.
  • Rogers, C. (1986) A tanulás szabadsága a 80-as években, Juhász Gy. T.F.Szeged
  • Winkler, M. (2001) Kinek kaloda, kinek fészek. SHL Hungary Kft.

Recommended reading list

  • Ames, C.,m Ames R. (Eds.) (1984, 1989) Motivation in Education, Vol. 1, 2, 3. Academic Press.
  • Falus Iván (szerk.) (1998): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó.
  • Gage, N. L., Berliner, D. C. (1984) Educational Psychology, Houghton Mifflin Co, Boston.
  • Kovács Gy., Karczewicz, J., Miehle, A. (1993) Freinet hatása a mai magyar óvodapedagógiára,Horizont
  • Nádasi Mária, 1986: A közvetlen ráhatás. Egységesség és differenciáltság a tanítási órán. Tk.
  • N. Kollár Katalin: Az iskolai terhelés hatása a tanulás mennyiségére és a tanulók közérzetére. Alkalmazott Pszichológia IV. évf. 2. 2002. 29-45.
  • Levesque, M. J., Lowe, CH. A.,1992, The Importance of Attributions and Expectancies inUnderstanding Academic Behavior in: Medway, F.J.,Cafferty, Th. P. (1992): SchoolPsychology: A Social Psychological Perspective. Hillsdale, New Jersey, Lawrence ErlbaumAssociates. 3.fej. 47-82.
  • Graham, S (1999): Tantervi motiváció attribúciós megközelítésben. In: O’Neil, H. F., Drillings, M. (eds.) Motiváció: elmélet és kutatás. Vince Kiadó, Budapest.