Szekció-előadások

II. Felsőoktatás Felsőfokon Konferencia – Szekció-előadások

II. Felsőoktatás Felsőfokon Konferencia – Szekció-előadások
 „Kihívások a felsőoktatásban” Szekció
Időpont: 2023. október 16. hétfő 11:00-14:50
Helyszín: MS Teams; „Kihívások a felsőoktatásban” Csatorna

Szekcióvezető: Szabó Laura

Szekció leírása


Hazai és nemzetközi szinten is jelentős kihívásokkal kellett szembesülni és folyamatos megoldásokat találni a múltban, jelenben és még a jövőben is a felsőoktatásnak. A terület szereplői a kihívások ismeretében megannyi érdemi lépést tettek az idők folyamán, ahogy napjainkban is. A téma számos aspektusból megközelíthető, azonban a „Kihívások a Felsőoktatásban” című szekcióban egészen konkrét témaköröket illetően keressük a választ meghívott szakértőink segítségével. Önértékelés, tanulási eredmények, moduláris rendszer, mikrótanúsítvány, kurzusdesign, minőségbiztosítás, kiberkartográfia. Csak néhány szó, de mindezek hátterében rengeteg munka és tapasztalat áll rendelkezésünkre, amely ismereteket tárják elénk meghívott előadóink. A változatos és egyben aktuális témákat a területek szakértői mutatják be, amelyet követően a felmerülő kérdésekre is választ nyújtanak a résztvevőknek. Mindezek tekintetében várjuk az érdeklődő oktatókat, kutatókat és hallgatókat egy szakmailag kiemelkedően értékes napra!

Előadó Előadás címe
Dr. Tóth-Mózer Szilvia, Salát Magdolna

A felsőoktatás szíve

Salát Magdolna

Tanulási eredmények - a felsőoktatás matrjoska babái

Dr. Takó Ferenc, Major Éva (BTK), Hercz Mária (TÓK), Erdei Luca Alexa (PPK), Visnovitz Ferenc (Oktatási Igazgatóság), Tartsayné Németh Nóra (BTK), Horváth Zsolt (BTK), Fazekas-Vinkovits Ágnes Sarolta (BGGYK), Mihucz Viktor (TTK)

A CHARM European University oktatásmódszertani fejlesztései

Dr. Somody Bernadette, Dr. Somssich Réka, Dr. Visnovitz Ferenc Mikrotanúsítványok jövője: Hiedelmek és lehetőségek
Dr. Kollányi Zsófia Dr. Somody Bernadette, Dr. Felvinczi Katalin A moduláris képzés előnyei és korlátai
Dr. Tóth-Mózer Szilvia, Durkó Gábor, Dr. Visnovitz Ferenc Szakértő kerestetik! - Az ELTE EDUflow kurzusdesigner részismereti képzési programja
Wind Attila Miklós Angol nyelvtanárok nézete a probléma-alapú nyelvtanulásról és nyelvoktatásról
Svastics Carmen Kirekesztő, befogadó és ellenálló akadémiai diskurzusok Emberi Erőforrás Tanácsadó MA képzésben
Dr. Török Zsolt Győző

Kiberkartográfia és térképes történetmesélés

„Oktatási Jógyakolatok” szekció
Időpont: 2023. október 16. hétfő 11:00-14:50
Helyszín: MS Teams, „Oktatási jógyakorlatok” csatorna

Szekcióvezető: Klemmné Dr. Gonda Zsuzsa

Szekció leírása


A jógyakorlat olyan különböző szakmai kritériumoknak megfelelő innováció, pedagógiai, oktatási megoldás, amely az adott intézmény fejlesztőmunkáját pozitívan befolyásolja. A szekció célja, hogy minél több olyan jógyakorlatot mutasson be a különböző szakterületekről, amelyek eredményei attól függetlenül is hasznosíthatók.

Az előadók számos különböző tudományágból érkeznek, ennek megfelelően lesz szó például az óvó- és tanítóképzésről, az informatika vagy az angol nyelv tanulásáról és tanításáról, a történelem, a szociológia vagy éppen a geofizika oktatásáról. Az előadások összességében lefedik a teljes tanulási-tanítási folyamatot a tervezéstől az értékelésig, hiszen a tananyagok kidolgozása, a hallgatói készségek fejlesztése, a tanítási módszerek (pl.: különböző digitális módszertani megoldások, kollaboratív tanulás, projektmódszer, terepgyakorlat), az ön- és társértékelés lehetőségei mind megjelennek a konferencián. Külön érdekessége a szekciónak, hogy olyan előadásokat is tartalmaz, amelyek a szorosabb értelemben vett tanulási-tanítási folyamaton túlmutatnak, és a mesterséges intelligencia hatását részben a kutatás folyamatára vonatkoztatva vizsgálják, vagy éppen a nemzetközi kapcsolatok befolyását mérik a hallgatók fejlődésében.

A jógyakorlatok megosztásával nemcsak abba nyerhetnek bepillantást a résztvevők, hogy milyen innovatív módszertani megoldásai vannak egy-egy szakterületnek, hanem inspirálódhatnak is azzal kapcsolatban, hogy hogyan tudnák a saját szakterületük oktatását, elsősorban digitális keretek között, hatékonyabbá és még inkább tevékenységközpontúvá tenni.

Előadó Előadás címe
Baditzné dr. Pálvölgyi Kata, Jakab Levente

A mesterséges intelligencia alkalmazása egyetemi nyelvszakokon- tippek és ötletek

Mihály Bulcsú

A Szociális Munka Tanszék nemzetközi kapcsolatainak hatása a képzés fejlesztésére és a hallgatók tudásnövelésére

Kerekes Valéria, Serfőző Mónika

Innovatív tanulási módok a tanító- és óvóképzésben

Tartsayné Dr. Németh Nóra Transzverzális készségek fejlesztése az anglisztika BA specializációs kurzusokon
Dr. Abonyi-Tóth Andor Vizsgamunkák értékelése az önértékelés és társértékelés módszereivel
Takács Erzsébet, Tátrai Annamária Oktatás projektmódszerrel szociológia alapszakon
Dr. Kálmán Orsolya, Eszes Fruzsina, Kardos Dorottya, Saly Erika Valós problémákra valós válaszok -Projekt alapú tanulás a jövőért
Vincze Dorottya Betekintés az Élményinformatika kurzus és a Badgr rendszer működésébe
Vas Miklós

Videóinterjúk használata a felsőfokú oktatásban, speciális kitekintéssel a történelem alapképzésre

Szijártó Márk Az élmény megfizethetetlen, minden másra ott a helyi váltó…A többlépcsős geofizikus terepgyakorlat mint erőforrásigényes, de hatékony képzési elem
Középpontban az egyetemi hallgatók” szekció
Időpont: 2023. október 16. hétfő 11:00-14:50
Helyszín: MS Teams, „Középpontban az egyetemi hallgatók” csatorna

Szekcióvezető: Jenei Péter

Szekció leírása


Érdemes feltenni magunknak a kérdést: az egyetemen tanítjuk a hallgatókat, vagy tanulnak. A kettő nem teljesen azonos. A hallgatókat taníthatjuk úgy, hogy nem tanulnak semmit és tanulhatnak mindenféle oktatás nélkül. Sokszor látható, hogy gyakran elfeledkezünk arról (vagy nem tudatosítjuk magunkban megfelelően), hogy a fő célunk a hallgatóink tudásának és képességeinek fejlesztése, ami tanulás nélkül nem lehetséges. Tehát a kérdésre a válasz egyértelműen az, hogy azt kell elérnünk, hogy tanuljanak a hallgatók. Ehhez két dolog biztosan szükséges:  

  1. Ismerjük meg a hallgatóinkat! Vegyük figyelembe speciális szükségleteiket és ehhez adaptálódva tervezzük meg az oktatásunkat. Teremtünk olyan környezetet, amiben hatékonyan tudnak tanulni, miközben a mentális egészségüket is fenntartjuk. Erről a szemléletről szóló előadások fognak dominálni az első, délelőtti szekcióban. 
     
  2. Alakítsuk az oktatási módszereinket a hallgatók igényeihez és lehetőségeihez: vonjuk be őket minél inkább az oktatás folyamatába, aktív részvételre ösztönözzük őket, egyéni fejlődési utakat biztosítsunk stb. Ilyen módszerekből lehet mintát látni a szekció délutáni, második szakaszában.
Előadó Előadás címe
Dr. Karner Orsolya, Matavovszky Dominika, Csikai Enikő

Ezek a mai fiatalok… - Egyetemi hallgatók mentális egészsége

Zelena Dorina Lilla

Pszichológia a közösségi médiában –digitális mentális egészségműveltség és tartalomfogyasztás felmérése a magyar diákság körében

Patakiné Bősze Júlia

Sport, humán és reál szakos egyetemisták jól-léte és egészségdimenziói

Dr. Bulyáki Tünde Speciális igényű hallgatók a felsőoktatásban
Tátrai Annamária Alap- és mesterszakos szakos hallgatók részvétele elsőéves hallgatótársaik oktatásában
Dr. Visnovitz Ferenc Túlkomplikált kurzusdesignok: Tud-e egy kurzus jó lenni mindenkinek
Dr. Bedzsula Bálint Hallgatói részvétel a felsőoktatási intézményi működésben
Murai László EENJOY – Barátság XP-kért - Gamifikáció, mint eszköz az egyetemista identitás kialakításában
Dr. Polgár Rudolf, Bálint Boglárka Eszter, Horváth Anna

Digitális oktatási módszer fejlesztése - tanárszakos hallgatók oktatási készségeinek hallgatóközpontú fejlesztése

Dr. Serfőző Mónika Kollaboratív tanulási környezet egy szemináriumon