SHAKES

2023.06.02.
SHAKES
A "SHAKES" kutatási projekt az Eötvös Loránd Tudományegyetemen valósult meg. 

A társadalmi probléma azonosítása:

A SHAKES (Screening for High functioning Autism at KindErgarten age) egy digitális eszközfejlesztési projekt, amely egy ún. komoly játékrendszert fejleszt. Célja, hogy létrehozzon egy interaktív digitális szűrőrendszert (annak prototípusát) arra, hogy az autizmus, viszonylag enyhe, jó nyelvi és értelmi képességekkel megjelenő eseteit már óvodáskorban hatékonyabban felismerhetővé tegye; és (2) empirikus kutatással megmutassa a koncepció/prototípus működőképességét. Legfontosabb, és a projekt megvalósítása szempontjából alapvető fejleményként a jelzett időszakban elvégeztük és sikeresen be is fejeztük a feltáró statisztikai elemzéseket az érzelmi arckifejezés adatbázisunkon. Ennek során a validálandó diagnosztikus komoly játék minden egyes jelenete kapcsán csoportközi összehasonlító statisztikai elemzéseket végeztünk, az autizmussal diagnosztizált és a neurotipikus fejlődésű gyermekektől korábban begyűjtött érzelemi arckifejezés adatokon.

A fejlesztés/kutatás eredménye:

Elkészült egy szűrőalgoritmus, amely során a megcélzott felhasználási szcenárió közben a rendszer három adatot mér az óvodás gyermek játéka során: az érzelmi arckifejezését egy webkamerán keresztül, a nyílt válaszait, és a szemmozgásait, vizuális letapogatási viselkedését. A rendszer ezeket a begyűjtött adatokat egy adatfeldolgozási folyamatba tölti be, egy intelligens döntéshozó komponens kockázatbecslést végez, amely 3 kategóriás rendszer valamelyikébe sorolja be a gyermeket az autizmus erősségének megfelelően (magas, alacsony, nincs jelen).

A módszer bemutatása:

Ezek az elemzések 56 jelenetet fogtak át, 8-féle érzelmi arckifejezés intenzitására vonatkoztak, s a 2 diagnosztikus csoportot hasonlították össze, összesen így 448 csoportközi próbát futtattunk le. A próbák az 56 jelenetből összesen 13 esetben mutattunk ki statisztikailag szignifikáns különbséget legalább egy érzelmi dimenzióban az autizmussal élő és a tipikusan fejlődő csoport között. További 24 jelenet esetében tendencia szintű különbséget találtunk a két csoport között valamely érzelmi dimenzió mentén.

Kapcsolat

Győri Miklós egyetemi docens (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar)
E-mail