Reformtörekvések és új paradigmák a pedagógiában

Reformtörekvések és új paradigmák a pedagógiában
04/29

2025. április 29. 15:00

ELTE PPK (1075 Budapest, Kazinczy u. 23-27., 306.)

04/29

2025. április 29. 15:00 -

ELTE PPK (1075 Budapest, Kazinczy u. 23-27., 306.)


Kettős könyvbemutatót tart az ELTE Neveléstudományi Intézet.

A rendezvényen elsőként a Pethő Villő, Polyák Zsuzsanna és Vincze Beatrix szerkesztésében megjelent Életreform-mozgalmak, pedagógiai és művészeti reformtörekvések a 20. század első felében: vallásos és okkult hatások nemzetközi recepciója című kötetet mutatja be Lanszki Anita, a Magyar Táncművészeti Egyetem docense.

A mű az életreform sokszínű irányzatait vizsgálja, amelyek a 19–20. század fordulóján a modernizáció kihívásaira jelentek meg válaszként. Az életreform szoros összefüggésben áll a reformpedagógiai mozgalommal, amely nézeteiben a felvilágosodás és az újkori pedagógia eszmeiből merít. Az 1990-es évek közepétől jelentek meg az első kutatások, amelyek a reformpedagógia és az életreform mozgalmak viszonyát, a mozgalmak kölcsönhatását nemzetközi társadalomtörténeti, recepciós és hatástörténeti kontextusba helyezve, interdiszciplináris megközelítésben elemezték, rámutatva azok multikulturális jellegére.

Ezt követően Réthy Endréné A tanulás útja: irányok, paradigmák című kötetét mutatják be az érdeklődőknek az ELTE PPK habilitált egyetemi docensei, Rapos Nóra és Lénárd Sándor.

A mesterséges intelligencia és a robotika fénysebességgel változó világában egyre fontosabbá válik az iskolai tanulás hatékonyabbá tételének kérdése. A könyv a tanulásfelfogások változását mutatja be a tudománytörténeti alapoktól, az ismeretelméleti, a neurofiziológiai, pszichológiai, szociológiai megközelítéstől a napjainkban elterjedt, népszerű irányzatokig. Az elméleti előzmények, hangsúlyok felvázolása segít a jelen értelmezési alapjainak megértésében. A kognitív, a konstruktív, az affektiv megközelítések időnkénti összefonódása, illetve ellentéte végigkíséri az elméleti, vagy éppen a gyakorlati kiindulópontokat. A munka második, empirikus része a metaanalízis módszerével 62 angol nyelvű tanulmányt vizsgál és mutat be, a tanulásfelfogás, a hatékonyság szemszögéből. A könyv azokhoz szól, akik az eredményes tanulás kérdéseivel szeretnének teoretikus és empirikus szinten foglalkozni, vagy akár már foglalkoznak is.