Oktatás nélkül nincs jövő

2023.09.06.
Oktatás nélkül nincs jövő
Harminc országból több mint kétszáz hazai és nemzetközi kutató, oktató, döntéshozó és gyakorlati szakember vitatta meg a tanárképzés és az oktatás előtt álló kihívásokat, jó gyakorlatokat és friss kutatási eredményeket az Association for Teacher Education in Europe éves konferenciáján az ELTE-n.

A konferenciának 2023. augusztus 27. és 30. között az ELTE PPK adott otthont. Központi témája – „Teacher Education on the Move” – utal arra az új trendre, hogy az oktatásnak és vele együtt a tanárok oktatásának folyamatosan reagálnia kell a dinamikusan változó környezetre. Erre a gondolatra reflektálva tartották meg köszöntőjüket az esemény felkért vendégei is a háromnapos tanácskozást megmegnyitó ünnepségen.

A megnyitók sorát a konferencia elnöke, Kopp Erika, a PPK egyetemi docense kezdte, aki felhívta a figyelmet a tanárképzésről történő közös gondolkodás fontosságára, melynek a megrendezésre kerülő konferencia inspiráló, interaktív platformot kívánt biztosítani.

Az oktatás minden társadalom alapköve, ahol a tanárok építészek módjára formálják a felnövekvő generációk elméjét, szívét és életét – fogalmazott megnyitó beszédében Borhy László, az ELTE rektora, hangsúlyozva, hogy épp ezért elengedhetetlen a tanárképzés folyamatos fejlesztése, a pedagógusok számára azoknak az ismereteknek és eszközöknek a biztosítása, amelyekkel eligazodnak a modern oktatási környezet komplex világában. A konferencia témája olyan oktatási környezet megteremtésének közös vízióját tükrözi, amely elősegíti a befogadást, az innovációt és az élethosszig tartó tanulást.

Bősz Anett, Budapest humán területekért felelős főpolgármester-helyettese az egymást követő válságok fiatalokra gyakorolt hatását és ezen keresztül a tanárok megnövekedett feladatait emelte ki. Meglátása szerint a kihívások soha nem voltak olyan mértékűek, mint manapság, épp ezért tiszteletét fejezte ki a pedagógusok és a tanárképzésben dolgozó szakemberek iránt, akik ebben a bizonytalan korszakban is képesek motivációt találni a munkájukban.

Niedermüller Péter, az ELTE PPK-nak otthont adó VII. kerület polgármestere beszédében arra hívta fel a figyelmet, hogy az oktatáshoz és tudáshoz való egyenlőtlen hozzáférés az egyik legkomolyabb társadalmi probléma egész Európában.

Az egyre növekvő kihívásokról beszélt Michiel Heijnen, az ATEE elnöke is: a poszt-Covid tünetek, a tanárhiány, a tanári hivatás társadalmi megbecsültségének csökkenése és a migráció következményei mind új megoldásokat igényelnek az oktatás területén dolgozóktól. Ebben segít a jelen konferencia és mindennapi munkája során az ATEE mint szervezet is.

Rónay Zoltán, a PPK oktatási dékánhelyettese az egyetemek tanárképzésben betöltött szerepét és felelősségét hangsúlyozta. Mint fogalmazott, az egyetemek közvetetten alakítani tudják a társadalmi attitűdöt, hiszen az általuk képzett pedagógusok kezében a lehetőség, hogy tudatos, kritikusan gondolkodó polgárokat neveljenek. E cél elérése érdekében az intézményeknek minden lehetséges erőfeszítést meg kell tenniük, szögezte le.

A konferencia három napja alatt az érdeklődők számos workshopon, előadáson és beszélgetésen vehettek részt, amelyeken szó volt többek között hibrid pedagógiáról, a nem kormányzati szervezetek szerepéről, motivációról, fenntarthatóságról, de a résztvevők kutatásaikhoz vagy a publikációs tevékenységükhöz is kaphattak hasznos tanácsokat. A programban az ELTE több munkatársa is szerepelt előadással vagy poszterrel. Az esemény egyik kiemelt előadójaként Dorner Helga, az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet igazgatója tartott prezentációt a pályakezdő pedagógusok mentorálásának fontosságáról.  

A rendezvény titkárai Erdei Luca Alexa, a PPK egyetemi adjunktusa és Pongor-Juhász Anna Orsolya, a PPK egyetemi tanársegédje voltak.

További fotók az eseményről a konferencia honlapján találhatók.

Forrás: ELTE PPK