Naplók 1944–1945-ből

Naplók 1944–1945-ből
11/07

2016. november 07. 17:30

ELTE BTK (1088 Budapest, Múzeum krt. 6-8. 34-es terem)

11/07

2016. november 07. 17:30 -

ELTE BTK (1088 Budapest, Múzeum krt. 6-8. 34-es terem)


A Magvető Kiadó és az ELTE Média és Kommunikáció Tanszék Személyes történelem című sorozata 2016. november 7-én folytatódik. Kis Pál és Zimándi Pius István naplójáról Bezsenyi Tamás és Bódi Lóránt történész PhD-hallgatók, valamint Závada Pál író és Schmal Alexandra, a Magvető szerkesztője beszélgetnek. A moderátor K. Horváth Zsolt, a Tanszék oktatója lesz.

A Magvető Kiadó Tények és tanúk sorozatában Csillaggal nem jó járni most. Kis Pál budapesti fényképész naplója (1944. október–december) címmel jelenik meg az a napló, amely mellé a fényképész legszebb fényképeiből és egyéb dokumentumokból válogattak, a szöveget Závada Pál és György Péter írásai keretezik. Kis Pál Király utcai napfényműterme a két világháború közötti portréfotózás kiemelkedő műhelye volt, ahol híres színészek, írók, operaénekesek is megfordultak. A fényképészt 1944 októberében a nyilasok elhurcolták, majd néhány hét múlva megszökött, visszatért a fővárosba, és egy körúti üzlethelyiségben rejtőzött. A munkaszolgálatban és a bujkálás során írt, szuggesztív erejű ceruzarajzokkal illusztrált naplója megrendítő olvasmány: a szerző felidézi a Pest határában végzett kényszermunkát, beszámol családja és szomszédai sorsáról a csillagos házban, a szökés körülményeiről és a bujkálás napjaiban szerzett tapasztalatairól. December elején Kis Pált letartóztatták és Buchenwaldba deportálták, itt halt meg 1945 januárjában. A kézirat a háború után előkerült a körúti rejtekhelyről, ma Izraelben, a cfáti Magyar Nyelvterületről Származó Zsidóság Emlékmúzeumában őrzik.

A másik kötetet Egy év története naplójegyzetekben (1944. március 19. – 1945. március 17.) címmel Zimándi Pius premontrei szerzetestanár jegyzi, az 1944-45-ös napló hetven év után is izgalmas olvasmány. Pontos képet ad a korabeli politikai csatározásokról, az egy éven belül lezajló háromszori hatalomváltásról, frontok jövés-menéséről, sajtóhírekről és mindenütt terjedő rémhírekről, Budapest ostromának hétköznapjairól, a gödöllői rendház lakóinak háborús hányattatásairól, a korabeli egyházi értelmiség előítéleteiről és félelmeiről - keresztmetszet egy eddig elfeledett, precíziós optikával. „Zimándi Pius az általam ismert naplóírók között teljesen egyedi kategóriát képez. Nem társadalmi helyzete miatt: a legtöbb szerző középosztálybeli. Az eddig ismertté vált naplók és visszaemlékezések alapvetően két csoportra bonthatók. Szerzőik egy része baloldali indíttatású, vagy a »keresztény középosztály« kultúrájával szemben komoly kritikát megfogalmazó személy, mint például Gyarmati Fanni vagy Márai Sándor; vagy viszonylag apolitikus, elsősorban a konkrét események leírására szorítkozó, sokszor fiatalkorú szemtanú. Olyan szerző naplója azonban, aki a keresztény középosztály 1944-45-ös hangulatát különösebb távolságtartás nélkül visszaadta volna, még nem jelent meg nyomtatásban. Ez a körülmény adja Zimándi Pius írásának legnagyobb feszültségét [...] A naplóíró számos, másutt eddig nem tárgyalt részletről is ír; [...] munkája gazdag történelmi forrás” - fogalmazott róla Ungváry Krisztián történész.

A sorozat záró alkalmát november 28-án rendezik, ekkor Szálasi Ferenc 1942 és 1946 közötti naplóiról beszélgetnek a meghívottak.

A borítóképen Kis Pál Király utca 51. szám alatti napfényműterme látható 1929-ből. Fotó: Kis Pál, dr. Tamásy Sándor tulajdona.

Facebook