Meditációval javítható a gyermekkori figyelemzavar
![Meditációval javítható a gyermekkori figyelemzavar](https://www.elte.hu/media/72/e3/b907e0af3f8b2b76598697dfcda543d2a0df9b92bfbafd7b33f967f7add4/meditation-428382-960-720-thumb.jpg?v202209270307)
A gyerekeknek szóló mindfulness-alapú programok hatékonyságát vizsgálta Vekety Boglárka, a Neveléstudományi Doktori Iskola hallgatója témavezetőivel, Garai-Takács Zsófiával (Neveléstudományi Intézet) és Alexander Logemannal (Pszichológiai Intézet).
A metaanalízis során összesen 21 kutatás tapasztalatainak összevonásával nézték meg, milyen hatással van az úgynevezett tudatos jelenlét terápia a figyelemzavaros és hiperaktív-impulzív viselkedésre. A napjainkban nagy népszerűségnek örvendő mindfulness alapú meditációs foglalkozások során a résztvevők figyelmüket a jelen történéseire irányítják és annak ítélkezésmentes elfogadását gyakorolják.
Az eredmények szerint a 3–12 éves korosztály figyelem- és impulzuskontrolljára pozitív hatással vannak a tudatos jelenlét alapú programok, a viselkedésproblémák csökkenést mutattak. A kutatók megfigyelték, hogy ez a hatás csak a tanári értékelések alapján volt kimutatható, a gyerekek és a szülők nem észlelték a viselkedésváltozást. Azok a gyerekek, akik a figyelem- és impulzuskontroll szempontjából hátrányos szociális helyzetük vagy fejlődési zavar (például ADHD) miatt rizikós csoportba tartoztak, nagyobb mértékű fejlődést mutattak tipikusan fejlődő társaikhoz képest.
A Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport publikációja az International Journal of Behavioral Development című folyóiratban jelent meg.
Forrás: ELTE PPK
Borítókép: Pixabay