Kulturális (játszó)terekkel a mentális egészségért

2023.06.26.
Kulturális (játszó)terekkel a mentális egészségért
A "Kulturális (játszó)terekkel a mentális egészségért" kutatási projekt az Eötvös Loránd Tudományegyetemen valósul meg.                                                                                                          

A társadalmi probléma azonosítása

Az elmúlt években csökken a kisközösségek szerepe a kultúra hagyományozásában, csökken a generációk közötti párbeszéd, a tömegmédiumok által szabályozott kulturális piacok szólítják meg a gyerekeket és a családokat. Erre reflektálva a multidiszciplináris kutatócsoport (egyetemi oktatók, muzeológus, múzempedagógus együttműködésével) kidolgoztak egy új múzeumi (játszó)terekben megvalósuló élményközpontú múzeumi foglalkozást. Az általuk megalkotott új múzeumi módszertan és ennek implementációja társadalmi szükségletekre reflektálva (helyi, lokális kötődések erősítése, élethosszig tartó tanulás élvezetes formáinak kialakítása, generációk közötti párbeszéd facilitálása) azok innovatív megoldásának létrehozását valósítja meg úgy, hogy a résztvevőket új kulturális viselkedési formákra szocializálja, ezért társadalmi innovációnak tekinthető.

A kutatás várható társadalmi/gazdasági/ környezeti hasznosulása:

A pedagógusok, pedagógus hallgatók mentális egészsége, jólléte, érzelemszabályozó képessége sajátos közügy, mert a gyerekek mentális egészsége, valamint adott intézményhez – iskolához, óvodához, bölcsődéhez, sőt egyetemhez – való hozzáállása, ebből következően tanuláshoz való viszonya függhet tőle (Kolosai és Bognár, 2009). A pozitív pedagógia szakirodalmát áttekintő tanulmányok szerint meglehetősen kevés tényekre alapozott kutatás született eddig a témában. A kutatásban vizsgált diszkrét pozitív érzelmek átélése előrevetíti az emberek általános jóllétét vagy boldogságát. Kutatások igazolják a pozitív érzelmek és a mentális, valamint a testi egészség összefüggéseit a munka, az iskola, az emberi kapcsolatok egymással is összefüggő teületein (Cohn és Fredrickson, 2012). A pozitív érzelmek átélésének gyakorisága összefügg a hosszabb élettartammal is (Cohn és Fredrickson, 2012). Mindezen tényezők miatt a pozitív érzelmek átélésének facilitálása az intézményes oktatás és nevelés színterein fontos pedagógiai feladat. A pozitív érzelmek szerepének tudományos igényű, adatokra, tényekre alapozott kutatása egyéni és társadalmi célokat egyaránt szolgál a pedagógia területein.

Kapcsolat

Kolosai Nedda egyetemi docens (ELTE Tanító- és Óvóképző Kar)
E-mail

A kutatás 2021–2022-es szakaszáról itt található bővebb információ.