Kísérteties Csönd Könyvtára
![Kísérteties Csönd Könyvtára](https://www.elte.hu/media/63/a0/43c2875f2f08d86f5fa357caa017a0f5a76e7d94f7025219dd2e8453ecff/tinlab-logo-thumb.png?v202209270307)
A társadalmi probléma azonosítása:
A ’Library of the Great Silence’ alapötlete a SETI Institute (Search for Extraterrestrial Intelligence) nonprofit kutatószervezettől származik, amelynek küldetése az univerzumban élő élet eredetének és természetének feltárása, megértése és magyarázata, valamint ezen ismeretek felhasználása a jelen és a jövő generációinak inspirálására és útmutatására. A Kísérteties Csönd Könyvtára kutatás szövegek helyett olyan tárgyakat gyűjt össze, amelyekből külön magyarázat nélkül is kibonthatóak az azt létrehozott civilizáció jellemzői és visszafejthetővé válik az adott faj jellegzetességei; parametrizálják az emberi tapasztalatot és ezeket kiválasztott tárgyak formájában reprezentálják. A nagyközönség bevonásával visszafejtik e tárgyak lehetséges funkcióit; anyaguk és magyarázatok alapján, az őt alkotó civilizáció ideológiai-technológiai jellemzőit. Külön figyelmet fordítanak kisebbségi csoportok bevonására (gyengénlátók, etnikai vagy más szempontból kisebbségek).
A kutatás eredménye:
A más nézőpontból való megközelítési gyakorlatra módszertant építettek ki, amelyből oktatási segédanyag, tanári kézikönyv készült.
A módszer bemutatása:
1. Társadalmi jelenségek azonosítása – Google dokumentumba gyűjtöttük össze azokat a koncepciókat, amiket kommunikálni szeretnénk az üzenetünk jövőbeli fogadójával magunkról. Kérdések: Milyen koncepciókkal írhatóak le az emberben levő tulajdonságok, amik fontosak lehetnek.
2. Tárgyak hozzárendelése a jelenségekhez– Koncepciók szűrése, a megmaradt kb. 10-hez tárgyakat / tárgycsoportokat rendeltünk. Milyen jelenlegi és/vagy múltbeli tárgyak, vagy tárgycsoport reprezentálhatja a fenti koncepciókat? (max. 30x30x30 cm-en, tárgy lehet mesterséges, természetes objektum vagy objektumcsoport).
3. Tárgyak értelmezései különféle szempontrendszerekben – A gondolatmenet végén a tárgyakat „semleges” szemmel elemeztük, az elemzés szempontjait korlátozva is. Valamely „nem emberi” szemmel milyen jellemzés adható a fenti tárgyakat létrehozó fajról?
4. Iskolai foglalkozás kialakítása – Az utolsó ütemben iskolai foglalkozás keretében 12-15 éves gyerekek azzal foglalkoztak, hogy a tárgyak mit jelentenek számukra és esetleg mi mást jelenthetnek más csoportok tagjai számára?
5. Foglalkozások tesztelése zajlott több iskolában – A teszt fázisban a kitalált foglalkozásokat valós környezetbe vittük és bemutattuk különféle szubkultúrákat képviselő csoportoknak. (Alternatív Közgazdasági Gimnázium, ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium, Igazgyöngy Alapítvány, Van Helyed Alapítvány, Palánta Általános Iskola, Piliscsabai Tanoda)
6. A tapasztalatok alapján foglalkozás tanári kézikönyv, cikk írása – Az eredményekből szakcikket, iskolai foglalkozástervet és konferenciaközleményt készítettünk. A konferenciaközleményt a 2023-as LPSC konferenciára, ill. EPSC-re tervezzük beküldeni. A szakcikket a Planetary and Space Science-be tervezzük.
Kapcsolat
Hargitai Henrik egyetemi adjunktus (ELTE Bölcsészettudományi Kar)
E-mail