Egyenlő esélyek a kommunikációban is

2024.06.11.
Egyenlő esélyek a kommunikációban is
Oktatók, hallgatók és gyakorlati szakemberek negyedik alkalommal mutatták be a kommunikáció akadálymentesítését szolgáló jó gyakorlatokat a Bárczin.

Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar és a Könnyen érthető kommunikáció – Könnyen érthető élet honlap műhelye június 7-én már negyedik alkalommal rendezte meg a Könnyen érthető kommunikáció, egyenlő esélyű hozzáférés című nemzetközi szakmai konferenciát, amelynek fókuszában a kommunikáció akadálymentesítése és az egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása áll.

Csaknem kétszáz résztvevő előtt elmondott köszöntőjében Papp Gabriella dékán hangsúlyozta a könnyen érthető kommunikáció jelentőségét, és üdvözölte, hogy az ezzel kapcsolatos szakmai diskurzus megjelenik Magyarországon.

Gönczi Rita egyetemi adjunktus, a KÉK kommunikáció - KÉK élet honlap tulajdonosa előadásában bemutatta a nemzetközi és hazai tapasztalatokat és jó gyakorlatokat a könnyen érthető kommunikáció múzeumi kiállításokon való alkalmazásáról, a tervezéstől a megvalósításig, a megközelítésétől a kiállítótereken át a múzeumpedagógiai szolgáltatásokig, egyben beszélt a Magyar Nemzeti Múzeummal folytatott együttműködésről, melynek inkluzív elemei között a könnyen érthető kommunikáció is megjelenik majd.

Bercse László, Czakó Tibor és Sallai Ilona az Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége képviseletében bemutatták együttműködésüket a MOME-val, amelynek keretében a művészet eszközeivel dolgoznak az önérvényesítés területén. Murányi-Csider Bianca a Kézenfogva Alapítvány támogatott lakhatási szolgáltatásaiba adott betekintést, ahol több területen is alkalmazzák a könnyen érthető kommunikációt.

Magyar Ágoston tanársegéd (SZTE) doktori kutatásának egyik állomásaként mutatta be az értelmi akadályozott tanulók tankönyveiben megjelenő könnyen érthető kommunikációt nemzetközi példák mentén. A délelőtti előadásokat Doris Prenn (Bundesakademie für Kulturelle Bildung) zárta, aki a könnyen érthető kommunikáció múzeumi és kiállítói megvalósításának tapasztalatait mutatta be.(Az előadások vázlatai elérhetők a konferencia honlapján.)

A szakmai műhely további részében a Bárczi gyógypedagógia-tanár mesterképzésének hallgatói nyolc előadásban mutatták be az egyenlő esélyű hozzáféréssel kapcsolatos projektjeiket, amelyek többek között az egyetemes tervezéssel, az ADHD-val, a könnyen érthető kommunikációval foglalkoztak, illetve a látássérült és a siket személyek egyenlő esélyű hozzáférését dolgozták fel kreatív formában. Az előadások az év végén tanulmánykötetben is megjelennek.

Forrás: ELTE BGGYK
Borítókép: konnyenertheto.gonczirita.hu