Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálata

2023.06.26.
Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálata
A "Kognitív képességek mérése az affektív tényezők tükrében - Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálata" kutatási projekt az Eötvös Loránd Tudományegyetemen valósul meg. 

A társadalmi probléma azonosítása

A Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálata (DPV) tesztbateria szerinti óvodás és nagycsoportos gyermekeknél végzett vizsgálatok megdöbbentő eredményeket mutatnak a kognitív képességek mennyiségi, és minőségi értékelése terén. Az összefüggések elemzése a nyelvi háttér, mint a kultúrtechnikák elsajátítása mögött fellelhető oksági tényező meghatározó szerepére utal. A befolyásoló affektív tényezőket, a pszichoszomatikus tüneteket és a szocioökonómiai státuszt sem hagyhatjuk figyelmen kívül. A vizsgálat célja, hogy felhívja a figyelmet a prevenció (affektív és kognitív) fontosságára, a család és a társszakmák együttműködésének jelentőségére.

A kutatás várható társadalmi/gazdasági/ környezeti hasznosulása

„A matematikai képességek korai vizsgálata és az affektív tényezők kiszűrése" projekt paradigmaváltást megkívánó szemléletet képvisel. A jó színvonalú, pontos képesség diagnosztika a gyermek életét, sorsát megfelelő irányban befolyásoló döntést jelenti, ami később társadalmilag hasznosul. A habilitációs folyamatok időben elkezdődhetnek, a képességproblémák nem halmozódnak, stabil képességalapokkal kezdheti a gyermek az iskolát, így további fejlesztési költségektől kíméli meg az intézményeket és a családokat. Nem utolsó sorban több kompetencia területen válnak hasznos tagjává a társadalomnak, munkaerőpiacnak. A diagnosztika egyik kiemelkedő eszköze a Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálata tesztbateria, melynek validálásával a pedagógiai differenciáldiagnosztika egyedülálló eszközzel gazdagodna. Értékelő rendszerének digitalizációjával könnyebben elérhetővé válik a szakemberek számára és ezzel elkerülhető a fölösleges papírhasználat és nyomtatási költség.

Kapcsolat

Svarka Bernadett egyetemi tanársegéd (ELTE Tanító- és Óvóképző Kar)
E-mail
A kutatás 2021–2022-es szakaszáról itt található bővebb információ.