Digitális transzformáció a felsőoktatásban

2024.03.26.
Digitális transzformáció a felsőoktatásban
Az ELTE vezetésével Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ (DOKK) alakult a magyar felsőoktatás korszerűsítésére. A konzorcium a legújabb technológiai fejlesztéseket felhasználva dolgoz ki újszerű megoldásokat az oktatásban.  

Az Edutus Egyetem, az Educational Development Informatikai Zrt., az ELMS Informatikai Zrt., az ELTE Eötvös Kiadó Kft. és a Gábor Dénes Egyetemmel közös projekt célja, hogy a konzorcium szakmai szinergiáit kihasználva sokszínű portfóliót hozzon létre, amely a digitális transzformáció és modern oktatási módszerek terén kiemelkedő kezdeményezéseket foglal magában.

A projektportfólióban számos kutatás foglalkozik a MI felsőoktatási implementációjával, új generációs akadálymentestananyag-fejlesztő alkalmazásokkal, digitális jelvény- és mikrotanúsítvány-rendszerekkel, valamint hallgatói életutakat támogató gamifikációs platformmal és alternatívvalóság-játékkal. Az innovatív projektek nemcsak az oktatást újítják meg, hanem a modern eszközök és a dinamikus megközelítések révén új dimenziókat is nyitnak a tanulói élmények terén.

Az ELTE-GAP (Gamified Acces to Physics) platform interaktív, játékos fizikatanulást támogató szoftver, mely egyetemi szintű tananyagokat kínál általános és középiskolai feladatokkal kiegészítve. Rugalmas felépítése segíti a hallgatók önálló tanulását és tanárok órai munkáját egyaránt, miközben tematikus kerettörténetbe ágyazva fedezhető fel vele a fizika világa.

A DOKK egy másik projektje az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán olyan digitális jelvények bevezetésére tesz kísérletet, amelyek hiteles történeteket tükröznek a hallgatók előremeneteléről és kompetenciáiról, a jelvényekkel összekapcsolódó mikrotanúsítványok pedig elősegítik az élethosszig tartó tanulást és a végzett hallgatók foglalkoztathatóságának javítását. Egy harmadik alprojekt keretein belül fókuszba kerülnek az oktatók pedagógiai innovációs képességei is, különösen a digitális oktatás terén. Itt az a fő cél, hogy a kutatás-fejlesztési időszakban a konzorcium átfogó kompetenciatérképet alkosson ezen a területen.

A DOKK kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a mesterséges intelligenciát integrálja a felsőoktatásba, ami növelheti a tanulás hatékonyságát és adaptívabb tanulási környezeteket teremthet. A MI technológiák segíthetnek személyre szabott oktatási tervek kialakításában, a diákok fejlődésének figyelemmel kísérésében és az oktatók tanítási módszereinek optimalizálásában. A konzorcium elkötelezettségét fejezi ki a digitális oktatás és innováció iránt, amelyek hosszútávon a magyar felsőoktatás modernizálódását és versenyképesebbé tételét jelentik.