A tervezett közösségfejlesztés támogatása
A Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratórium keretében zajló kutatási projekt célja olyan 30 órás akkreditált pedagógusképzés kidolgozása, amely elsősorban a felső tagozatos és középiskolás korosztállyal dolgozó szakembereket segíti a gyermekközösségek tervezett, adatokra épülő támogatásában. A kutatást Szekeres Ágota egyetemi docens vezeti.
„A közösségfejlesztés rendkívül fontos a felső tagozatos és középiskolás diákok életében, ezek az évek nemcsak az akadémiai ismeretszerzésről szólnak, hanem arról is, hogy a tanulók megtanulják, hogyan helyezkedjenek el egy csoporton belül, hogyan illeszkedjenek be különböző közösségekbe, és miként találják meg a helyüket a társadalomban” – hangsúlyozza Horváth Endre, az Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet munkatársa, a kutatócsoport tagja.
A tervezett támogatási folyamatok megfelelő alkalmazásával az iskolák elősegíthetik a diákok érzelmi és szociális fejlődését: az olyan közösségek, amelyekben a diákok jól érzik magukat, támogató és elfogadó légkört biztosítanak számukra,növelik a motivációt és az iskolai teljesítményt is.
Ahhoz, hogy egy osztályközösség „jól működjön”, a pedagógusoknak nem elég csupán a tantárgyi ismeretekre fókuszálniuk; fontos, hogy megértsék, hogyan lehet a közösség fejlesztését tudatosan és hatékonyan irányítani. A képzés során a résztvevők átfogó képet kapnak a felső tagozatos és középiskolás diákok pszichológiai jellemzőiről, megismerik a közösségfejlesztés általános kereteit és lépéseit, képesek lesznek célok meghatározására, a folyamat megtervezésére és az értékelésre is. Mivel a diákok minden közösségben más háttérrel rendelkeznek, ezért a továbbképzés elemei is az adott szituációra „szabhatók.”
A SMETRY szoftver e-learning felülete
A SMETRY-módszer legfontosabb eleme az IKT-alapú szociometriai adatfelvétel, amely lehetővé teszi, hogy objektív képet kapjunk többek között a tanulók közötti társas kapcsolatokról, az osztályközösség szerkezetéről, a kialakult szerepekről. Az adatok alapján a pedagógus képes célzott beavatkozásokat végezni, amelyek elősegítik a közösségi együttműködést, támogatják a peremhelyzetben lévő tanulókat, és csökkentik a csoporton belüli feszültségeket. A szociometriai adatfelvételek eredményei alapján a pedagógusok könnyebben azonosíthatják azokat a diákokat, akik különös figyelmet igényelnek, és támogathatják őket abban, hogy jobban beilleszkedjenek a közösségbe.
A kutatásról bővebben a Modern Iskola interjújában és a Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratórium honlapján olvashatnak.
Borítókép: a képzés résztvevői arról, hogy mit visznek magukkal a képzésről