A marketingkutatás új dimenziói az egyetemeken

2024.12.04.
A marketingkutatás új dimenziói az egyetemeken
Az ELTE Gazdaságtudományi Kar adott otthont az EMOK (Egyesület a Marketing Oktatásáért és Kutatásáért) interaktív workshopjának, ahol hazai egyetemek mutatták be legfrissebb eredményeiket a neuromarketing területén.

A neuromarketing a marketingkommunikáció viszonylag új területe, amely azt tanulmányozza, milyen reakciókat váltanak ki a fogyasztókból a különböző ingerek. A kutatók leggyakrabban alkalmazott eszköze a szemmozgáskövető kamera, de léteznek arcmimikát vagy éppen a bőrellenállást mérő eszközök is, amelyek a beérkező adatok által képesek érzékelni a fogyasztó érzelmi állapotát.

Az EMOK workshopján elsőként a Budapesti Műszaki Egyetemről Szabó Bálint mutatta be legújabb kutatásaikat, majd a Debreceni Egyetem munkatársa, Soós Mihály beszélt arról, milyen piaci partnerekkel működnek együtt például reklámmonitorok és egyéb eladóhelyi értékesítésösztönző eszközök kihelyezése kapcsán. Az előadásban szó esett multidiszciplináris kutatásokról is, többek között az önvezető autóknak a kültéri reklámok észlelésére gyakorolt hatásáról, valamint a depresszió vizsgálatáról is. Ezt követően az ELTE GTK oktatója, Hlédik Erika ismertette a karon frissen megnyílt Neuromarketing Labor munkáját, valamint az ezidáig született, főleg a weboldalak használhatóságát vizsgáló kutatások eredményeit. 

A Pécsi Tudományegyetemről Lázár Erika a the CoRe lab elnevezésű Fogyasztói Magatartáskutató Központot mutatta be, a Szegedi Tudományegyetemről érkezett Kéri Anita, Ujházi Tamás és Huszár Sándor pedig a szemmozgáskövető kamerát alkalmazó hallgatói kutatásokról beszélt, amelyek a Tudományos Diákköri Konferencián is sikereket értek el. Hangsúlyozták annak fontosságát, hogy ezeket az eszközöket a hallgatók is mind szélesebb körben megismerjék. 

A program zárásaként Limbacher Tivadar a Tobii, az egyik legnagyobb, szemmozgáskövető eszközöket forgalmazó vállalat újdonságait mutatta be szemléletes prezentációban, amelynek során a résztvevők megtekinthették az egyes eszközöket működés közben, valamint igény szerint ki is próbálhatták azokat. Bíró-Szigeti Szilvia, az EMOK elnöke köszönetét fejezte ki az ELTE GTK-nak a rendezvény befogadásáért, és további szoros szakmai együttműködésre buzdította a jelenlévőket.

Az ELTE GTK-n oktatók, PhD-hallgatók és demonstrátorok közreműködésével jelenleg is több, a neuromarketing eszközeit is alkalmazó kutatás folyik. A Neuromarketing Labor mindennapjaiba az alábbi videó nyújt betekintést:

Forrás: ELTE GTK