A digitalizáció kihívásai a HR-ben

2024.06.12.
A digitalizáció kihívásai a HR-ben
Az ELTE PPK konferenciája rávilágított, hogy a digitalizáció és technológiai innovációk alapjaiban alakítják át az emberierőforrás-menedzsment világát, új kihívásokat és lehetőségeket hozva magukkal.

Az ELTE Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet (FTI) május 30-i alumnitalálkozóval egybekötött műhelykonferenciáján a technológiai változások HR-re gyakorolt hatásait kerültek fókuszba. Petz Denise Gerda, az ELTE Alumni Központ munkatársa köszöntőjében hangsúlyozta az Alumni platform lehetőségeit, míg Hegyi-Halmos Nóra (ELTE PPK FTI) az intézet szerepét emelte ki a szakmai párbeszéd elősegítésében. Fábri György habilitált egyetemi docens, az FTI oktatója előadásában az új technológiák emberi működésre gyakorolt hatásaira figyelmeztetett, és kiemelte az egyetemek szerepét a technológiai diskurzus „realitásainak” keresésében.

A konferencia középpontjában a HRM 4.0 fogalma állt, amelyet Kovács Zsuzsa adjunktus és Hegyi-Halmos Nóra mutattak be. Az Ipar 4.0 analógiájára kialakított kifejezés a HR területén alkalmazható technológiai innovációkra és fejlesztési irányokra hívja fel a figyelmet. Az előadások és workshopok során számos kutatási eredményt ismerhettek meg a résztvevők. Ilosvai Júlia és Szenftner Borbála, az emberi erőforrás tanácsadó mesterképzés hallagatói a mesterséges intelligencia és digitális kiválasztási megoldások HR-ben való alkalmazásáról beszéltek. Novák Gabriella Szilvia (andragógia MA hallgató) a VR munkahelyi képzésekben való felhasználását ismertette, Lénárt Krisztina, az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója pedig a munkahelyi belső képzések digitalizációjáról, a Microsoft 365 rendszerben megvalósítható újításokról tartott előadást.

A második szekcióban a technológiai fejlődés hatására átalakuló egyéni és szervezeti kompetenciákat, valamint tanulási folyamatokat vizsgálták. Tóth-Téglás Tünde egyetemi adjunktus előadásában a jövőbemutató kompetenciák szerepét taglalta egy hazai kutatás eredményei alapján. Ezt követően Katona Réka (emberi erőforrás tanácsadó MA hallgató) a digitális kompetencia összetevőiről és értelmezési kereteiről beszélt. Muth-Fazekas Ágnes egyetemi adjunktus az egyéni tanulási szokásokat vizsgáló kutatása eredményeit ismertette, míg Erdei Luca Alexa egyetemi adjunktus (ELTE PPK FTI) és Bedzsula Bálint, az ELTE GTK egyetemi tanársegéde a tanulástámogató szervezeti kultúra témakörében prezentálták legérdekesebb kutatási eredményeiket.

Az Incubating Freedom for Ukraine (IFU) nemzetközi együttműködési projekt tapasztalatait Kovács Zsuzsa (ELTE PPK FTI), Anatolii Melnychenko (Igor Sikorsky University of Technology KPI in Kyiv), Martin Hromada (Tomas Bata University) és Marta Frankowska (University of Gdańsk) osztották meg, míg Németh Balázs (PTE) a változó egyetemi szerepekről tartott előadást, kiemelve az élethosszig tartó tanulás támogatásának fontosságát.

A rendezvényt az ELTE Alumni Központ és az Incubating Freedom for Ukraine projekt támogatta.

Forrás: ELTE PPK