A digitális oktatásfejlesztés jövője

2024.12.12.
A digitális oktatásfejlesztés jövője
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem vezetésével megalakult Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ (DOKK) új korszakot nyit a magyar felsőoktatásban, amelyet nagyszabású stratégiai együttműködéssel alapoz meg.

A 2024 tavaszán alakult központ tevékenysége kiemelt figyelmet fordít a mesterséges intelligencia oktatási integrációjára, a digitális tananyagok fejlesztésére, valamint játékosított platformok létrehozására, amelyek révén növelhető a hallgatói elköteleződés. A kutatások többek között a hallgatók kompetenciáinak mérésére, az oktatók képzésére és a transzverzális készségek, például a kritikai gondolkodás és a digitális írástudás fejlesztésére irányulnak.

A DOKK nyitóeseményén a hazai oktatás, kutatás és technológiai szféra meghatározó szereplői vitatták meg a digitalizáció és a modern oktatás kihívásait. Borhy László rektor köszöntőjében felhívta a figyelmet, hogy az ELTE nemcsak egy tudományos intézmény, hanem az oktatási innováció motorja kíván lenni Magyarországon.

A projekt az egész oktatási rendszer megújulásának kulcsát jelentheti

– tette hozzá Scheuer Gyula kancellár. „A DOKK stratégiai partnerségek és innovatív eszközök révén biztosítja, hogy a technológiai változások ne uralják a hétköznapjainkat, hanem az egyetemi világ fejlődését támogassák.”

A nyitóbeszédeket követő előadások a játékosítás világába, a digitális jelvények és kompetenciák területére, valamint az MI és felsőoktatás kapcsolatába engedtek bepillantást. A bemutatott kutatások és fejlesztések között szerepelt a Somody Bernadette által vezetett digitális jelvényrendszer, amely a munkaerőpiac által is elismert mikrotanúsítványokat kínál a hallgatók transzverzális készségeinek fejlesztésére. Aczél Balázs és Horváth László vezetésével a Mesterséges Intelligencia az Oktatásban Labor (MIOL) olyan MI-alapú megoldásokat dolgoz ki, amelyek segítik az oktatókat a technológia tudatos és etikus alkalmazásában. Szabó Csaba projektje a játékosítás, a modern tanulási keretrendszerek és a kompetenciamérés úttörő megközelítéseit vizsgálja.

A villásreggeli során a Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Magyar Rektori Konferencia, az EdTech Koalíció, a Mesterséges Intelligencia Koalíció, a HÖOK és a DOSZ képviselőivel. 

A továbbiakban kerekasztal-beszélgetésre került sor Zimányi Krisztina, a Gábor Dénes Egyetem rektora moderálásában, amelyen Eszterhai Marcell (HÖOK), Dietz Ferenc (MI Koalíció), Ritter Dávid (EdTech Koalíció), Dringó-Horváth Ida (MRK) és Pósánné Rácz Annamária, a KIM helyettes államtitkára a digitális oktatásfejlesztés jövőjéről osztották meg gondolataikat.

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői balról jobbra: Zimányi Krisztina, Eszterhai Marcell, Dringó-Horváth Ida, Pósánné Rácz Annamária, Ritter Dávid és Dietz Ferenc

Lengyel László elnökhelyettes kiemelte, hogy az NKFIH számára kulcsfontosságú az oktatási intézmények és a vállalatok közötti együttműködés erősítése: „Az oktatás digitalizációja nemcsak technológiai, hanem társadalmi jelentőséggel bír. Az ilyen projektek képesek megmutatni, hogyan válhat a tudás piacképes értékké.”

A DOKK megalakulása mérföldkő a magyar felsőoktatás történetében, a központ a jövő kihívásaira válaszolva épít dinamikus, inkluzív és innovatív oktatási környezetet. Az együttműködésre épülő modell nemcsak a technológiai fejlődést, hanem a közösségi tudást és kreativitást is előtérbe helyezi. Célja, hogy a technológiai fejlődés szolgálatába állítva piacképes közösségi megoldásokkal járuljon hozzá a magyar felsőoktatás globális versenyképességéhez – most és a jövőben egyaránt.

A Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ (DOKK) az Eötvös Loránd Tudományegyetem vezetésével alakult meg a magyar felsőoktatás digitális korszerűsítése érdekében. Küldetése, hogy innovatív megoldásokkal támogassa a magyar felsőoktatás digitális átalakulását, a legkorszerűbb technológiák és pedagógiai módszerek alkalmazásával segítse az oktatók és hallgatók fejlődését. A konzorcium tagjai – Edutus Egyetem, Educational Development Informatikai Zrt., ELMS Informatikai Zrt., ELTE Eötvös Kiadó Kft. és Gábor Dénes Egyetem – szakmai szinergiákat kihasználva dolgoznak együtt, hogy sokszínű projektportfóliót hozzanak létre, amely a digitális transzformáció és modern oktatási módszerek terén kiemelkedő kezdeményezéseket foglal magában. A projektben számos kutatás foglalkozik a mesterséges intelligencia (MI) felsőoktatási integrációjával, új generációs akadálymentes tananyag-fejlesztő alkalmazásokkal, digitális jelvény- és mikrotanúsítvány-rendszerekkel, valamint hallgatói életutakat támogató játékosított platformokkal. A DOKK alá tartozó 15 ernyőprojektről bővebben a DOKK hivatalos honlapján tájékozódhatnak.

DOKK villásreggeli

DOKK villásreggeli

0

/

0

0

/

0