A biztonságosabb közlekedésért

A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet és az Eötvös Loránd Tudományegyetem versenyt hirdetett felsőoktatási hallgatókból és kutatókból álló csapatok számára. Az ötletpályázatra olyan projekteket vártak, amelyek megvalósításuk esetén várhatóan helyi vagy országos hatást kifejtve javítanak a közlekedésbiztonságon. A versenyre projektmunkával lehetett pályázni.
A jelentkezők közül 6 csapat jutott az élő döntő fordulóba, ahol az indulók 10 perces prezentációk keretében mutatták be ötleteiket a zsűrinek és a közönségnek. A bemutatott megoldások között szerepelt új típusú fizikai eszköz, komplex mérnöki megoldás, közlekedési szabályokra vonatkozó iránymutatás és edukációs célú programterv is.
A zsűri az innováció és kreativitás, a megvalósíthatóság és gyakorlati alkalmazhatóság, a hatásosság és várható eredmény, valamint a költséghatékonyság szempontjai alapján értékelte a pályázatokat. A döntőbe bejutott csapatok közül valamennyi ötlet támogatásban részesült eltérő díjazással. A két 1. helyezett csapat egyenként 900.000 Ft-os támogatást nyert az ötletével.
Az ELTE Állam- és Jogtudományi Kar csapata – Dávid Lilla egyetemi adjunktus, Hetesi Balázs, Hujber Fanni Boglárka és Tar Bernadett joghallgató – A tudatos közlekedő című projekttel nyert. A csapat a közlekedés azon „hozzávalóját” kereste, amely minden közúton közlekedő járműben jelen van és optimalizálható: az embert, ugyanis a kutatások az emberi tényezőt a közúti balesetek 95%-ában elsődleges okként tartják számon. A csapat a tudatos vásárló és tudatos szülő mintájára javaslatot tett a tudatos közlekedő „felépítésére”, aki tudatossága folytán – akár vezetőként, utasként, kerékpárosként, rolleresként, gyalogosként vesz részt a közlekedésben – hozzá fog járulni a közúti közlekedés biztonságához. A tudatos közlekedőt nem külső eszközökkel kell kényszeríteni, hanem belső indíttatást kialakítva elérni, hogy akarjon tudatosabban, biztonságosabban közlekedni, és meg kell őt tanítani arra, hogy ezt hogyan tudja megvalósítani.
A szintén első helyezett Pollner Zsigmond, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem fizikus mesterképzéses hallgatója Gépi látással a városi biztonságért című ötletével győzte meg a zsűrit. Pályázatában a szabálytalan parkolás okozta veszélyhelyzetekre javasolt megoldást. Sok járművezető azt gondolja, hogy ideiglenesen parkolhat a Budapesten a közelmúltban kialakított új kerékpársávokban, ami azt eredményezi, hogy a kerékpárosnak és a szabályosan közlekedő járműveknek ki kell kerülnie a szabálytalanul várakozó, gyakran a forgalmi sávba is belógó autót, veszélyes helyzeteket idézve elő. A pályázat egy olyan egyszerűen telepíthető, kamerából, hangszóróból, miniszámítógépből és napelemből álló komplex rendszert mutat be, amely képes lenne figyelmeztetni a szabálytalanul parkoló autósokat hangszórón keresztül, emberi beavatkozás nélkül.
További díjazottak:
- 2. helyezés: Galiger Gergő (ELTE), Kovács Péter (ELTE), Tóth Patrik (BCE) – Mesterséges intelligencia innovatív használata Budapest közlekedésbiztonsági intézkedéseiben
- 3. helyezés: Bakos Kende (BME), Tettamanti Tamás (BME) – Útkarbantartó munkások védelmét ellátó riasztó és figyelmeztető rendszer
- 3. helyezés: Bodnár Bence (ELTE), Sabah Mahrouseh (ELTE), Somogyi László (ELTE), Yahya Shahen (ELTE) – Holttérbiztonsági Megoldás Fejlesztése
- 3. helyezés: Kővári Ádám (BME), Papp Dávid (BME), Zudor Marcell (BME) – ARport Közlekedésbiztonsági AR Navigációs megoldás
Képek
Képek
A versenyzők
A versenyzők
0
/
0














0
/
0