44 ezer diák ismerkedett meg az ELTE-vel
A Kulturális és Innovációs Minisztérium megbízásából a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő pályázatot írt ki „STEMpont” komplex pályaorientációs és tehetséggondozó program (NTP-STEM-23) megvalósítására, amelyen az ELTE Informatikai Kar 20 millió forint, a Természettudományi Kar pedig csaknem 18 millió forint támogatást nyert el.
Természettudományi Kar
A Természettudományi Kar 2023-ban azért indította el a Talentum programot, hogy a tehetséges fiatalok már középiskolás éveikben bekapcsolódhassanak Magyarország vezető természettudományos képzéseit nyújtó egyetemének életébe, kipróbálhassák a kutatómunkát, és mentortanárok segítségével fejlődhessenek.
A program sokféle módszerrel vonja be a fiatalokat az egyetem mindennapjaiba, akik így első kézből tapasztalhatják meg, milyen is egy kutató élete. Az általános bevezetés, az ELTE képzéseinek és a mentorok legújabb kutatási eredményeinek bemutatása még az online térben, előadások keretében történik, az év során azonban számos személyes találkozásra, látogatásra is mód nyílik, a diákok így részt vehetnek vezetett látogatáson a Természetrajzi Múzeumban, ökológiai terepgyakorlaton, sőt a legérdeklődőbbek egy nyári projekthéten is. A diákok a program végén mutathatják be eredményeiket, ugyanúgy, ahogy a kutatók egy tudományos konferencián.
A mentorok az ELTE TTK oktatói közül kerülnek ki a legkülönfélébb tudományterületekről, így a diákok érdeklődésüknek megfelelően kapnak segítséget és kutatási témát, ami még inkább motiválja őket a fejlődésre, közös munkára.
„Közel 120 diák vett részt a programban az ország különböző középiskoláiból. Közülük kb. 60-an egészen a nyári táborig, terepgyakorlatig, projektmunkákig velünk tartottak, a többiek az érettségi és különféle versenyekre készülés miatt pedig az online programokba kapcsolódtak be – foglalta össze az évet Zsákai Annamária biológus, a program vezetője. – Nagy öröm, hogy egyre szélesebb a résztvevő iskolák köre és a legtöbb elit iskola is megjelent már a programban diákjaival, de nem csak nekik nyitott a lehetőség. Eddig 58 iskola diákjai kapcsolódtak be a programba, amire nagyon büszkék vagyunk.”
A legnagyobb érdeklődés természetesen a projektmunkákat, laborgyakorlatokat kísérte. Az élmények és a tanulás mellett komoly eredmény, hogy a diákok az itt elért eredményeikkel TUDOK tanulmányi versenyen szerepeltek és tudományos folyóiratokban megjelent tanulmányok társzerzői lettek, sokan pedig szeptembertől már elsőéves hallgatóként folytatják megkezdett munkájukat a TTK-n.
Informatikai Kar
Az ELTE Informatikai Kar STEMStation@ELTE STEMPont pályázatának célja a 7-12. évfolyamon alap- és középfokú oktatásban vagy szakképzés keretében tanulmányokat folytató, kiemelten lányok körében megvalósuló komplex pályaorientációs és tehetséggondozó program megvalósítása volt annak érdekében, hogy növekedjen lányok aránya a műszaki, természettudományi, matematikai és informatikai területeken a felsőoktatásban.
Fontos volt a diákok érdeklődésének felkeltése, a kreatív, konstrukciós, innovatív, algoritmikus gondolkodás, a problémák formalizálása, modellezése, a tervszerű projektalapú gondolkodás, az együttműködési készségek, a hatékony és tudatos információszerzés fejlesztése. Célzott programmal külön figyelmet fordítottak a női életpályák bemutatására, népszerűsítésére speciális tematikákkal, női szerepmodellekkel. A program országos lefedettséget elérve támogatta a hátrányos helyzetből induló gyerekek felzárkózását, emellett jó ugródeszkát adott a munkaerőpiac és a munkahelyi környezetek megismeréséhez.
A projekt programjaival az Informatikai Kar több mint 43 ezer diákot ért el országszerte és határainkon túl is, összesen 173 településen. Az elnyert összegből az alprojektekben szakköröket, diákolimpiai felkészítő és pályaorientációs foglalkozásokat, versenyeket, nyári táborokat, workshopokat szerveztek új tananyagok kifejlesztésével. Kiemelten sikeres volt a kibővített, új programmal megrendezett e-HÓD verseny, amelyen minden eddiginél több diák és iskola vett részt – 41595 diák 301 iskolából határainkon innen és túl.
Népszerűek voltak az Informatikai Kar Nyílt Napjain a projekthez kapcsolódó programok, mint Budapesten a soft skillek jelentőségét bemutató workshop, vagy Szombathelyen a gépészmérnök hallgatók bevonásával lezajlott pódiumbeszélgetés. Sok érdeklődőt vonzott a projekt finanszírozásával megvalósult Lányok Napja rendezvény, valamint Szombathelyen a Nők a mérnökpályán elnevezésű program. Az Európai Lány Informatikai Diákolimpián (EGOI) a magyar diákok két ezüst- és egy bronzérmet, valamint egy dicséretet szereztek.
Az informatika különböző területei mutatkoztak be az országjáró roadshow-k keretében, melyek 54 település általános és középiskoláiba jutottak el, a kollégák 100-nál több foglalkozást tartottak több mint 1500 diáknak. Az ELTE IK STEAM Kuckójában megvalósult mesterséges intelligencia témájú foglalkozásokra a meghirdetett helyek pillanatok alatt beteltek. Láthatóan nagy az igény az iskolákban ilyen jellegű foglalkozások szervezésére, hiszen a meglátogatott helyszínek mellett még több helyről érkezett megkeresés, érdeklődés.