Innovatív ELTE-s kurzusokat díjaztak

A Tempus Közalapítvány „Jó gyakorlatok a tudomány, a technológia, a mérnöktudomány és a matematika szolgálatábancímmel idén is meghirdette pályázatát, amelyen olyan innovatív és gyakorlatorientált felsőoktatási kurzusokat kerestek, amelyek szemléletformáló hatással lehetnek a tudomány, a technológia, a mérnöktudomány és a matematika (STEM) területek oktatására.

A szervezők helyezési sorrendet nem állítottak fel, a szakértők által a legkiemelkedőbbnek ítélt hét pályázatot díjazták, köztük három ELTE-s kurzust: két program az Informatikai Karon, egy pedig a Természettudományi Karon várja a hallgatókat.

  • Soósné Dezső Zsuzsanna, Merics Attila (TTK): Előrejelzési gyakorlat
    A két féléves kurzuson MSc szinten tanuló, előrejelző szakirányos meteorológus hallgatók vesznek részt. A hallgatók a tantermi órák keretében megismerik az időjárás-előrejelzés készítéséhez szükséges elméleti alapokat, és a Meteorológiai Tanszék szinoptikus meteorológiai laboratóriumában elsajátítják az Országos Meteorológiai Szolgálat által fejlesztett meteorológiai munkaállomás (HAWK) használatát. A résztvevők 1–1 hetes „szolgálatot” vállalnak, amelynek során minden nap készítenek egy öt napos időjárás-előrejelzést, amely a Tanszék honlapján is megjelenik. Minden nap délben nyilvános prognózis-megbeszélést tartanak, amelyen az előrejelző elmondja, milyen idő várható. A hallgatók részt vesznek a Tanszék Előrejelzési Vetélkedőjén is: a meteorológusjelöltek így hétről-hétre különféle időjárási helyzetekkel találkozva gyakorlati tapasztalatra tesznek szert az időjárás-előrejelzés területén.
  • Tóth Melinda, Horváth Zoltán (IK):RefactorErl aSzoftvertechnológia Laborban
    A RefactorErl projektkurzus lehetőséget biztosít a résztvevő BSc, MSc és PhD szinten tanuló hallgatóknak, hogy felkészültségüknek megfelelő szinten bekapcsolódhassanak a Kar ipari partnere, az Ericsson által biztosított kutatás-fejlesztési feladatok megoldásába. Naprakész szoftverfejlesztési ismereteket szereznek, új interfészeket terveznek, kódot írnak egy már meglévő, összetett szoftverhez, karbantartják, tesztelik és dokumentálják azt. A kurzus izgalmas és összetett feladatokat kínál azon hallgatók számára, akik már egyetemi tanulmányaik során szeretnék „élesben” megtapasztalni, hogy miként tudják az ELTE-n szerzett tudásukat az iparban alkalmazni. A hallgatók részvételével kifejlesztett RefactorErl refaktoráló eszközt az Ericsson Magyarország több fejlesztő részlege is sikerrel alkalmazta és további felhasználása várható a cég külföldi részlegeinél.
  • Turcsányi-Szabó Márta (IK):Interaktív média” integrált kurzuscsoport a T@T-laborban
    A kurzus célja olyan innovatív ismeretszerző installációk felállítása, amelyek lehetnek akár a formális tanulás eszközei is, de alkalmasak más környezetben (például múzeumokban) is az érdeklődés felkeltésére és a felfedezés élményének átadására. A kurzus angol nyelvű digitális tananyaga Web 2.0-ás eszközökkel kiegészítve szolgáltatja az újonnan megjelenő technológiák folyamatosan frissülő ismereteit. Mivel a kurzusban résztvevő hallgatók más-más háttérrel rendelkeznek, ezért a bemeneti követelményeket a konkrét tárgynak megfelelően fogalmazták meg. A hallgatók képességeiknek és érdeklődésüknek megfelelően vehetnek részt az interdiszciplináris projektmunkában, melynek során a fejlesztési tevékenység elméleti és gyakorlati ismereteit sajátítják el, végigjárva a fejlesztés valamennyi fázisát a kreatív ötlettől a tervezésen át a megvalósításig, a prototípus implementálásáig, teszteléséig és a dokumentáció elkészítéséig.

A díjak átadására áprilisban, egy szakmai konferencián kerül sor. 

Tempus Közalapítvány

2014.02.13.